Laxsoppa med aioli



Försöker mig på ett recept:

Laxsoppa med räkor
Smält 25 gram smör.
Fräs en hackad lök och en riven zucchini.
Pudra över 1 krm brödkryddor.
Häll på en burk krossade tomater, 2 msk tomatpuré,
1 dl vatten, 1 dl grädde och en halv burk creme fraiche.
Koka ihop och smaksätt med 1 msk fiskfond, chilipulver, salt.
Lägg i bitar av lax (400 g) och koka 5 min.
Ha i skalade räkor (500 g med skal) och låt dem bli varma.

Aioli
Jag utgick från detta receptet men struntade i basilikan. På tok för mycket citron!
Hade räckt med hälften som mest.

Kommentarer
Hade inte aiolin blivit så sur, då hade jag nog haft lite citron eller vinäger i soppan för att balansera smakerna.
Man hade kunnat haft i mer brödkryddor. Men jag tog det sista jag hade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0