LCHF-gratäng

Jag har tidigare lagat en "Cannelligratäng" från ett recept av Jamie Oliver. Nu blev jag sugen på den igen men tänkte göra den lite mer LCHF-vänlig. Istället för cannellibönor blev det rättika i maträtten.

Mitt recept:
3 purjolökar
en bit rättika
smör och kokosfett
några kvistar färsk timjan
400 g krossade tomater
kycklingfond
tomatpuré
1 burk creme fraiche
parmesanost
vanlig ost

Skär purjon i bitar och mjukstek tillsammans med timjan. Häll i krossade tomater, tomatpuré, fond och låt puttra några minuter. Blanda i creme fraichen och smaka av med salt och svartpeppar.
Skär rättikan i tunna skivor.
Varva purjoröran med rättika och riven ost i en form.
Grädda i 200 grader i 45 min.


Till gratängen blev det kalkon, chorizo och hamburgerkött.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0