Low Carb-bröd



Receptet är från boken "LCHF på mitt sätt" av Ulrika Davidsson.

50 g smör
100 g blandade nötter
4 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl torkade gojibär
50 g kruskakli
2 tsk bakpulver
1 1/2 msk brödkryddor
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg
2 msk solrosfrön

Ugn på 175 grader. Smält smöret, hacka nötterna grovt. Blanda alla ingredienser utom solrosfröna och häll i en smord form. Strö solrosfrön över. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timma.

Förstås så gjorde jag ju inte helt enligt receptet...
Struntade i gojibären. Hade både malda brödkryddor och hel kummin i, för brödkryddorna tog slut. När jag höll på insåg jag dessutom att det blev för mycket för en brödform, men för lite för två. Så jag gjorde 1 1/2 sats.
Glömde solrosfröna.

Enligt receptet skulle man bara smöra formen, inte bröa på något sätt. Jag rekommenderar att man bröar med typ sesamfrön, för det var svårt att få brödet ur formen. Jag fick bara några snygga skivor bröd, resten gick sönder när jag skulle bända loss brödet från formen.
Men det kan bero på mina dåliga brödformar också. Nya brödformar står på inköpslistan. Aluminium är väl inte hälsosamt enligt någon diet...



Mycket gott bröd. Men det innehåller ju ändå en hel del kolhydrater (nötter, kruska, keso) så det är inget man kan äta obegränsat av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0