Ravellenics 2014

Nu i år har mitt intresse för stickning tagit fart (igen). Jag känner mig grymt sugen på att sticka både det ena och det andra. Till mig själv och till Erland.
För att riktigt ge mig hän i stickningen deltog jag i Ravellenics, ett stickevent under OS. Det hela utspelade sig på världens bästa sida: Ravelry. Ravellenics går ut på att sticka ett projekt som en själv anser är en utmaning. Att lägga upp under invigningsceremonin och att avsluta projektet lagom till avslutningsceremonin.
Jag valde att sticka en sjal: Miss Winkle. En rätstickad historia men med en rolig snurrad spiralkant. Började att sticka i ett ljusblått bomull-lin-viskosgarn men var inte riktigt nöjd med resultatet. Det garnet var för mjukt och looparna säckade bara ihop. Köpte istället ett chokladbrunt garn i 100% ull (Schoppel-Wolle Zauberball 100) som funkade bättre till projektet. Och jag blev klar lagom till avslutningsceremonin. Tadaa!
 
Det pågick dessutom en särskild "gren" i Ravellenics som kallades för Rainbowellics. Det hela handlade om att sticka i regnbågsfärger för att protestera mot Rysslands hbtq-lagar, att visa sitt stöd för hbtq-personers rättigheter eller bara för att en gillar regnbågsfärger. Jag blev inspirerad att sticka något regnbågsaktigt också. Valde att göra en enkel grytlapp. Hade jag inte varit så fast i Lego Lord of the Rings tv-spelet så hade jag hunnit göra denna under OS också. Men gjorde den dagarna efter spelen. Den är dubbel, baksidan är helvit. Och den är ihopvirkad med en liten virkad kant som ser tokig ut (kan inte virka).
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0