Frökex



Igår bakade jag inte bara Low Carb-bröd utan gjorde även dessa kex. Receptet kommer från boken "LCHF för tjejer" av Cathrine Schück. Men hon har i sin tur stulit receptet från Renée Voltaire.

3 dl bruna linfrön
2 dl gula linfrön
1 dl sesamfrön
2 dl pumpakärnor
1 tsk havssalt
1 tsk lantbuljong
8 dl vatten

Lägg alla frön, salt och buljong i en bunke och häll på vatten. Blanda och låt stå i 4 timmar.
Bred röran på bakplåtsklädda plåtar och grädda i 70 grader i ca 8 timmar. Öppna ugnsluckan några gånger för att släppa ut fukten.

Jag orkade inte riktigt göra dem så raw-foodiga. Utan jag drog upp värmen till 175 grader och sänkte efter ett tag till 100 grader. De behövde då stå inne i ugnen ca 2 timmar för att bli torra.
Jag använde inte heller exakt de ingredienserna. Gula linfrön har jag aldrig sett i någon butik så det blev bara bruna och jag hade inte så mycket pumpafrön utan hade solrosfrön i också.

I morse blev det en frökex-macka med smör, philadelphiaost, bacon och gurka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0