Sagolikt god middag

Av mina kokböcker som jag köpte för ett tag sedan gillar jag "LCHF på mitt sätt" av Ulrika Davidsson väldigt mycket. Till fredagsmyset blev det Italiensk köttfärslimpa.

1 vitlöksklyfta
500 g nötfärs
1 ägg
1 dl grädde
1 mska torkad oregano eller basilika
1/2 tsk talt
1 krm svartpeppar
1 paket mozzarellaost
1 msk grön pesto
10 svarta oliver, skivade
(Dessa struntade jag i)
50 g pinjenötter
2 askar cocktailtomater
1 rödlök
olivolja

Sätt ugenen på 175 grader. Blanda ihop färs, grädde, ägg och kryddor. Skär mozarellen i tärningar och blanda med peston.
Smörj en ugnsfast form och lägg på färsblandningen. Gör ett snitt i färsen och lägg i mozzarellan. Täck över osten och forma som en limpa. Tryck i oliverna. Strö på pinjenötter. Ha tomater och lök runt limpan och häll på lite olivolja.
Grädda i ca 25 min.



Av spadet gjorde jag en sås. Blandade i lite tomatpuré, oxfond, grädde och lite mer pesto. Reder med en klick philadelphiaost.
Serverades med en sallad gjord på strimlade sockerärtor, ruccola, olivolja och dadel-fikon-balsamkräm.
Ett glas Ecologica Shiraz Malbec passade grymt bra till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0